11 دسامبر 2023 - بر اساس یک مطالعه جدید که توسط دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه Harvard T.H. Chan انجام شد، نوزادان متولد شده از زنانی که قبل از بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا بوده و از داروهای ضد دیابت غیرانسولینی خط دوم (ADMs) در دوران بارداری استفاده می کردند، نسبت به نوزادانی که مادرانشان انسولین مصرف می کردند، در معرض خطر بیشتری برای ناهنجاری های مادرزادی (MCMs) نبودند.

در حالی که ناهنجاری های مادرزادی از جمله ناهنجاری‌های اصلی در قلب، در میان نوزادان متولد شده از زنانی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا بودند، شایع‌تر است، محققان هیچ تفاوتی در خطر بروز ناهنجاری های مادرزادی بین نوزادانی که مادرشان دیابت خود را با انسولین درمان کرده بود در مقایسه با داروهای ضد دیابت غیرانسولینی خط دوم، مشاهده نکردند.

این مطالعه همچنین افزایش استفاده ازADM های غیر انسولینی خط دوم را در طول دوره مطالعه نشان داد، به ویژه استفاده از آگونیست های گیرنده GLP-1 در ایالات متحده، که نشان می دهد تعداد نوزادانی که قبل از تولد در معرض این داروها قرار می گیرند، همچنان افزایش می یابد.

این مطالعه که در JAMA Internal Medicine منتشر شده است، اولین مطالعه ی بزرگی است که خطرات بالقوهADM های غیرانسولینی خط دوم را برای رشد جنین در انسان بررسی نموده است.

دکتر کارولین سستا، نویسنده اول این مقاله و استادیار موسسه کارولینسکا در سوئد، گفت: از آنجایی که دیابت نوع 2 به یک بیماری شایع در میان زنان در سنین باروری تبدیل شده است و با تایید اخیر آگونیست های گیرنده GLP-1 مانند سماگلوتید برای درمان چاقی، احتمال افزایش تعداد حاملگی های در معرض دیابت نوع 2 و این داروها افزایش می یابد. یافته های ما اطمینان اولیه ای را به شما در مورد ایمنی نوزادانی که قبل از تولد در معرض این داروها قرار گرفته اند، ارائه داد.

محققان با استفاده از پایگاه های داده سلامت در فنلاند، ایسلند، نروژ، سوئد، ایالات متحده و اسرائیل، نتایج بیش از 3.5 میلیون بارداری را بین سال های 2009 تا 2021 بررسی کردند.

از میان این حاملگی‌ها، 51826 نفر (1.5%) از گروه مورد مطالعه زنانی بودند که از قبل از بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا بودند. در دوره قبل از بارداری - بین سه ماه قبل و سه ماه پس از لقاح - 15148 (29.2%) از این افراد نسخه ای را برایداروهای ضد دیابت غیرانسولینیخط اول یا دوم خریداری کردند.

این مطالعه نشان داد که شیوع ناهنجاریهای مادرزادی در نوزادانی که مادرانشان قبل از بارداری دیابت نوع 2 داشتند، در مقایسه با نوزادان در جمعیت عمومی، به طور قابل‌توجهی بیشتر بود از جمله ناهنجاری‌های ساختاری در قلب.

در جمعیت مورد مطالعه، 5.58% از نوزادان زنان مبتلا به دیابت نوع 2، با ناهنجاری های مادرزادی و 2.25% از آنها با ناهنجاری قلبی متولد شدند، در حالی که به ترتیب 3.76% و 1.31% از نوزادان متولد شده در جمعیت عمومی به ناهنجاری های مادرزادی و ناهنجاری قلبی مبتلا بودند. با این حال، این مطالعه خطر بیشتری را برای ناهنجاری های مادرزادی در نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت که از قبل و در طی دوران بارداریADM های غیر انسولینی خط دوم مصرف می کردند - سولفونیل اوره ها، مهارکننده های DPP-4، آگونیست های گیرندهGLP-1  یا مهارکننده هایSGLT2 -در مقایسه با نوزادانی که در معرض انسولین قرار گرفته بودند(مادرانشان برای کنترل دیابت خود از انسولین استفاده می کردند)، پیدا نکرد.

محققان خاطرنشان کردند که برخی از یافته‌های این مطالعه غیر دقیق هستند، بهمین دلیل لازم است که در آینده با نظارت مستمر و تحقیقات بیشتر تخمین‌های دقیق‌تری از ریسک ارائه گردد.

سونیا هرناندز-دیاز، نویسنده ی ارشد این مقاله و استاد اپیدمیولوژی در دانشکده هاروارد می‌گوید: از آنجایی که والدین و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی آنها بیشتر و بیشتر به دنبال شواهدی در مورد ایمنی این داروها می‌گردند، تحقیقات ما می‌تواند به تصمیم‌گیری آنها کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-prenatal-exposure-glp-receptor-agonists.html